Turvallinen asiointi Alisa Pankissa

Opettele pankkitunnukset ulkoa

Älä koskaan säilytä pankkitunnuksia paikassa, josta joku toinen voi saada ne tietoonsa. Esimerkiksi lompakko tai työpöydän laatikko ei ole oikea paikka säilyttää pankkitunnuksia.

Älä paljasta pankkitunnuksiasi kenellekään

Älä edes perheenjäsenellesi. Pankkitunnukset (mukaan lukien vahvistuskoodit) on tarkoitettu vain sinun käyttöösi. Jos luovutat ne toiselle, hän voi esiintyä sinuna. Emme koskaan kysy pankkitunnuksia asiakkaalta. Jos joku tekee niin, kyseessä on todennäköisesti huijaus.

Emme anna sijoitusneuvontaa

Jos joku esiintyy Alisa Pankin nimissä tai yhteistyökumppanina ja pyytää siirtämään rahaa pankkitililtäsi ulkopuolisiin sijoituskohteisiin, kyseessä on todennäköisesti huijaus. Ilmoita meille, jos epäilet huijausta.

Verkkopankkiin kirjautuminen

Mene verkkopankkiin kirjoittamalla nettiselaimeen osoitteeksi www.alisapankki.fi. Älä koskaan mene verkkopankkiin klikkaamalla sähköpostitse tai tekstiviestillä saamaasi linkkiä tai hakukoneen kautta. Linkki tai hakukone, kuten Google tai Bing, voi johtaa sivuille, joilla huijari pyytää antamaan pankkitunnuksia käyttääkseen niitä rikoksiin. Tarkista, että nettiselaimen osoitteena on www.alisapankki.fi.

Valitse mobiilipankki

Mobiilipankki on turvallisin tapa pankkiasioiden hoitoon. Lataa Alisa Pankin mobiilisovellukset aina virallisesta sovelluskaupasta, joka Android-laitteelle on Google Play ja iOs-laitteelle App Store.

Aseta kännykkääsi pääsykoodi

Älä paljasta puhelimesi pääsykoodia kenellekään. Jos joku toinen voi käyttää kännykkääsi, hän voi saada pankin lähettämän vahvistuskoodin tietoonsa ja vahvistaa pankkitapahtumia kuten maksun nimissäsi.

Pankkitapahtuman vahvistaminen

Vahvista pankkitapahtuma vain, kun tiedät, mitä olet vahvistamassa. Lue vahvistuspyyntö huolellisesti. Älä vahvista mitään tapahtumaa, jota et tiedä itse olevasi tekemässä.

Huolehdi laitteesi tietoturvasta

Huolehdi, että laitteellasi on ajantasainen palomuuriohjelmisto, virustorjuntaohjelma, käyttöjärjestelmä ja uusimmat versiot Internetin selailuun tarkoitetuista ohjelmista.

Epäilty väärinkäytös

Reagoi välittömästi, jos epäilet, että joku toinen käyttää pankkitunnuksiasi.

  • Ole yhteydessä pankkiin, jolta olet pankkitunnukset saanut. Pankki estää tunnusten käytön.
  • Tee rikosilmoitus poliisille: poliisi.fi/tee-rikosilmoitus
  • Ole yhteydessä Alisa Pankkiin, jotta voimme sopia palveluestosta. Tavoitat meidät arkisin klo 9-18 puhelimitse numerosta 020 380 101 (0,1717 €/min).
  • Harkitse omaehtoisen luottokiellon tekemistä. Luottokiellolla estät uusien luottojen ottamista nimissäsi. Lisätietoa luottokiellosta sekä nimissäsi haetuista ja myönnetyistä luotoista antaa Suomen Asiakastieto tai Bisnode.

Kadonnut kortti

Reagoi välittömästi, jos epäilet, että korttisi on kadonnut tai varastettu.

  • Tee reklamaatioilmoitus, joka sulkee kortin heti.
  • Arkisin voit sulkea kortin myös puhelimitse Alisa Pankin palvelunumerossa 020 380 101 (0,1717 €/min).


Mistä tunnistaa huijausviestin – esimerkkejä huijausviesteistä

Tältä sivulta löydät uusimmat tietoomme tulleet huijaukset. Jos saat tällaisen viestin, kyseessä on huijaus. Huomaathan, että huijauksille on tyypillistä, että liikkeellä on useita versioita yhtä aikaa.

Vaikka saamasi epäilyttävä viesti ei ole tällä sivulla, älä reagoi viestiin. Se voi silti olla huijaus. Voit lähettää saamasi huijausviestin edelleen osoitteeseen asiakaspalvelu@alisapankki.fi. Poista tämän jälkeen viesti avaamatta siihen liittyviä liitteitä tai linkkejä. Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme asian selvittämiseksi.

Alla esitellyt viestit ovat esimerkkejä vahvistetuista huijauksia. Huijausviestien sisältö saattaa myös vaihdella nopeasti, joten myös muunlaisia huijausviestejä voi olla liikkeellä.

6.3.2024 ”Tutkinta-ilmoitus”

29.1.2023 ”Siirto on keskeytetty”